Att starta upp Wonders of Bali innebar förstås massor av arbeta med att välja ut den första kollektionen. En annan stor del var att välja leverantör av webshop. Vi valde till slut svenska Tictail.
Varför? Vi gillar deras koncept, hur de stöttar små entreprenörsföretag och att de är synliga i många olika medier. Vi kan förresten rekommendera Startuppodden med Tictails grundare Carl Waldekranz.
Efter att vi valt Tictail som leverantör så började vi naturligtvis med att skapa en profil på Tictail.
Vi fick sedan sätta oss in i hur vi skulle hantera produkterna i webshopen. En del i det var att bestämma hur vi behövde hantera olika varianter av respektive produkt. T.ex. behövde vi dela upp ringar i olika produkter då Tictail inte klarar av att hantera fyra sorters ringar i två olika storlekar. Varianter av samma produkt fast med olika pris, exempelvis våra brons- och silverhalsband, kunde inte ha en gemensam produktsida så vi fick göra en produkt för respektive halsband. På produktsidan kan man välja i vilken ordning produkterna ska presenteras i den färdiga webshopen.
Vi laddade upp vår logga men för att den skulle ha den storlek som vi önskade så behövde vi ändra i HTML-koden. Tictail har en enkel guide för hur man går tillväga.
Vi skrev en text om oss där vi försökte lyfta fram de viktigaste delarna i vårt koncept.
Vi skrev en text om oss där vi försökte lyfta fram de viktigaste delarna i vårt koncept.
Vi valde en designmall som vi gillade. Vi har sedan utvärderat de andra designmallarna men kommit fram till att den vi valde först passar oss bäst. Det beror främst på att vår designmall (Reconnaisance) klarar av att hantera olika stora produktbilder. Vissa mallar beskär bilderna och det funkar bara om produktbilderna har samma format. Vi hade också svårt att hitta en annan designmall som var snygg tillsammans med vår logga.
Sedan var det bara att börja lägga upp produkterna, vilket är (väldigt) tidskrävande, speciellt om man kommer på allt eftersom att man vill ändra någonting på varje produktsida. Ett tips är att jobba med produkttexterna separat ända tills man är helt nöjd med den och sen lägga in den på produkterna. När man jobbar med produkterna så skapar man kategorier som bestämmer hur produkterna ska synas i webshopen. Vi har delat in produkterna i halsband/armband/ringar etc. och sedan i brons respektive silver. Det går inte att "korsbefrukta" produkterna hur som helst utan man kan använda kategorier i två nivåer.
Vi hade ganska så stora problem med att ladda upp produktbilder på Bali där vi tidvis hade dålig internetuppkoppling (speciellt mellan 16-18). I vanliga fall går det att ladda upp flera bilder åt gången men för oss låste sig sidan om uppladdningen på en bild inte gick igenom (och man fick börja om från början igen). Det skapade förstås mycket frustration hos oss men kan knappast beskyllas Tictail. Vi fick hantera det genom att ladda upp en bild i taget, spara och gå in på produktsidan igen och ladda upp nästa bild.
Det finns en mängd appar som man kan lägga till sin webshop, både från Tictail och från fristående utvecklare. Samtliga appar ska funka med alla designmallar. Vissa appar kostar pengar medans vissa är gratis. Exempelvis kostar det $1,50 i månaden om man vill ha sitt eget domännamn. Vi har bl.a. lagt till appar för att koppla Instagram till Tictail, ha länkar i footern, hantera statistik och använda rabattkoder.
Vi lade till länkar i footern så att kunderna lätt kan ta sig vidare till exempelvis Facebook och Instagram.
Med hjälp av mallar i Tictail skrev vi våra leverans- och köpvillkor. Dessa finns på respektive produktsida i webshopen.
Vi lade till länkar i footern så att kunderna lätt kan ta sig vidare till exempelvis Facebook och Instagram.
Med hjälp av mallar i Tictail skrev vi våra leverans- och köpvillkor. Dessa finns på respektive produktsida i webshopen.
En sak som vi saknar i Tictail är att det inte går att ha en startsida. Landningssidan nu är sidan för alla produkter i webshopen men vi skulle önska en presentationssida med ett personligt meddelande till kunden. Det finns en app för ett pop-up fönster som kommer upp direkt när man kommer in på sidan, men den passar inte riktigt oss och kostar $5 per månad.
Det började bli dags att lansera webshopen. Vi gjorde några testlanseringar först. Vi gick igenom köpprocessen för att se vilket intryck kunderna skulle få. Vi provade mejladresser och domännamn så att allting skulle vara OK. Det tog ett tag innan vi fick .se-adressen att funka.
Efter själva lanseringen stötte vi på några problem. Bland annat tog det över två dygn från det att vi hade lanserat webshopen till att länkningen fungerade. När man länkade på t.ex. Facebook blev rubriken "Wonders är Bali är inte öppen" när webshopen i själva verkat var up and running. Det var inte så snyggt. Vi såg också att mobil/tabletversionen inte fungerade då bilderna blev kvadratiskt beskurna så att smyckena inte syntes på bilderna. Alternativet var då att ta bort mobil/tabletversionen men det minskar samtidigt hur sökbara vi är på Google. Vi bestämde oss ändå för att fortsätta med mobilversionen och kontakta Tictail för att se om felet kan åtgärdas.
Vi håller fortfarande på att lära oss hur vi ska följa upp försäljningen. En viktig fråga är att hålla koll på hur många produkter vi har sålt och hur många produkter vi har kvar i lager. Troligen behöver vi hålla koll på det i Excel. Det ser däremot ut som att vi kommer kunna exportera den information vi behöver för att göra ett enkelt kundregister.
Vi tycker det är viktigt att kunden får ett schysst mottagande efter sitt köp. Det går tyvärr inte att göra egna orderbekräftelser i Tictail med egen hälsning osv. Det vi har kunnat göra är att skriva ett personligt meddelande som skickas ut när vi har skickat paketet till kunden.
En fördel med Tictail är att man kan göra Facebookannonser direkt i webshopen. Vi gjorde en yogakampanj med fokus på just den målgruppen och valde ut att promota bilder med smycken som har mer med yoga att göra. Det går även att göra kampanjer som riktar sig mot de som har besökt webshopen.
En fördel med Tictail är att man kan göra Facebookannonser direkt i webshopen. Vi gjorde en yogakampanj med fokus på just den målgruppen och valde ut att promota bilder med smycken som har mer med yoga att göra. Det går även att göra kampanjer som riktar sig mot de som har besökt webshopen.
Några sammanfattande punkter om Tictail
+ Användarvänlig
+ Svensk leverantör
+ Bra pris på sin tjänst
+ Vi gillar tankesättet med att man köper till appar
+ Snygga designmallar
- Begränsad funktionalitet
- Få variantmöjligheter
- Går inte att ha en startsida
- Går inte att ha egna orderbekräftelser
- Man kan göra sin webshop personlig men då måste man kunna HTML
- Begränsade exportmöjligheter av data
- Problem med länkning vid lansering
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar