Mindre än en vecka kvar till avfärd till Sverige, till midsommar och till lansering av Wonders of Bali's webshop. Vad är WoB och vad har vi egentligen gjort sedan vi kom till Bali i mitten av april? Vi tänkte, att eftersom ni genom bloggen fått hänga med oss runt hela Sydostasien så ska ni självklart få en inblick i hur vi har utvecklats från flashpackers (den lite lyxigare varianten av en backpacker) till resande entreprenörer (workpackers). Det var inte alls planen från början, då skulle vi bara resa och göra ingenting. Men så längs vägen hände någonting. Vi började bli kreativa och få massor av idéer. Till slut hade vi en hel A4 med intressanta projekt. Vi bestämde oss för att vi skulle sätta igång och jobba med dem när vi kom till Bali i april. Men det gick inte, vi tjuvstartade redan i början av månaden när vi var i Kambodja. Eller egentligen när vi flög från Singapore till Filippinerna i februari och av en händelse köpte den här suveränt bra boken (läs den!). Så kom vi till slut tillbaka till Bali med alla våra idéer men vi visste inte då att vi snart skulle ägna all tid åt ett enda projekt. Wonders of Bali.
I det här inlägget berättade vi lite kort att vi träffat en smyckestillverkning här på Bali som vi ville samarbeta med. Nea, som är grundare av House of Alaia var väldigt positiv till att vi ville ta deras smycken till Sverige och Skandinavien. Vi var nog egentliga inte beredda på så positiv respons men det fanns verkligen inga tveksamheter från vår kommande samarbetspartners sida. Det vi gjorde var egentligen väldigt enkelt. Vi sa "hej, vi gillar verkligen era smycken, vi tror att de skulle funka kanonbra i Sverige, ska vi göra någonting ihop?" Vi gillar hur öppna de har varit med att berätta om sin verksamhet, dela med sig av sina erfarenheter och hjälpt oss att få ordning på allt.
Efter första mötet fick vi plötsligt väldigt mycket att göra. Niclas kom på namnet Wonders of Bali och vi började leta efter en lämplig logga som vi till slut hittade på 99designs. Vi undersökte olika plattformar för webshopar och valde Tictail. Vi gillar att Tictail är så enkel att jobba med även om det fortfarande finns en hel del begränsningar i systemet.
Vi fick produktkatalogen från House of Alaia och började gå igenom den för att välja ut vår första kollektion. När vi hade gått igenom den om och om igen bad vi två kära vänner ta en titt och komma med feedback om vilka smycken de gillade. Det visade sig att vi hade ganska så gemensam syn på urvalet (tack igen för hjälpen Linn och Elin!). Hur valde vi då ut första kollektionen? Ett mått magkänsla, ett mått objektiv analys och ett mått businessmind. Vi måste förstås tycka om alla smyckena men vi måste också tro på att våra kunder kommer gilla dem minst lika mycket. Det var också viktigt för oss att välja ut en kollektion som passade ihop och där det var lätt att se en röd tråd. Vi ville inte att produkterna skulle spreta för mycket åt olika håll.
En utmaning var att sätta ihop smyckena utifrån olika komponenter. Brons eller silver? Hur långa halsband? Till exempel kan våra halsband sättas ihop på en rad olika sätt och vi fick ta ställning till varje del. Att välja färg på tofsarna till våra malas var nästan det svåraste. Färgerna vi valde står för olika chakran som tillsammans med symbolerna på mynten skapar väldigt fina budskap. På armbanden ville vi hålla oss till naturfärger men vi ville samtidigt att de skulle passa ihop med de olika mynten i brons och silver. En annan utmaning var att försöka välja ut hur många av varje produkt vi skulle beställa. Och vilka storlekar på ringarna skulle vi välja? Hur stor är storlek 7 och 8 och vilken storlek är vanligast? Det hade vi ingen aning om innan vi började med det här.
Vi funderade förstås mycket kring finansieringen och diskuterade hur mycket pengar vi själva var beredda att investera i projektet. Vi bestämde oss sedan för att göra Wonders of Bali till dotterbolag till Niclas andra företag NTTP (snart Redeab) och kunde därigenom finansiera den första kollektionen. Intäkterna från första kollektionen kommer gå till att investera i nästa kollektion. Kopplat till det var en viktig fråga hur mycket smyckena skulle kosta.
Vi gjorde till slut en order på 195 smycken. Nea och hennes fantastiskt duktiga indonesiska team satte genast igång att tillverka smyckena. Vi fick sedan leveranser i små batcher, mest för att vi ville ha det så så att vi kunde arbeta löpande med att sätta upp webshopen. Vid varje leverans gick vi noggrant igenom varje smycke och de som vi inte tyckte höll måttet skickade vi tillbaka för korrigeringar. Vi kände redan från början att vi ville stå på oss och visa att vi inte accepterade några defekter, hur små de än var. Nog för att smyckena är handgjorda och de inte ser riktigt likadana ut men vi ville försäkra oss om att våra kunder bara köper perfekta smycken.
Parallellt som vi jobbade med leveranserna så var det väldigt många strategiska frågor att diskutera. Vilket budskap ska Wonders of Bali förmedla? Varför är vårt varumärke unikt? Hur vill vi att kunderna ska uppskatta våra smycken? Vilka kommunikationskanaler ska vi använda? Vi gjorde en affärsplan och marknadsplan vilket var ett riktigt bra sätt för att få tankarna att klarna. Sedan första versionen har vi reviderat den två gånger och vi kommer fortsätta revidera affärsplanen en gång i månaden. Vi ordnade också med Facebooksida, Instagramkonto och Pinterestprofil. Vi tittade en hel del på vad andra webshopar och bolag gjort och fick mycket inspiration till hur vi kunde utveckla både webshopen och vårt arbete. Det är ett väldigt bra tips faktiskt, titta på vad andra har gjort och bli bättre på det du gör.
En annan liten men viktig sak som vi lagt mycket tid på har varit frakt. Vi har förstås tittat lite närmare på kostnader för frakter från Bali. Vi har även tittat på svenska tullregler och skatter. Men förutom det så har vi jobbat med våra egna frakter. Vi diskuterade först hur vi skulle skicka smyckena till kunderna i Sverige. Hur skulle vi packa dem, vem skulle göra det, vilket budskap ville vi förmedla i samband med frakten hem till kunden? Vi började med att ta in Niclas bror som partner i bolaget som kommer sköta all hanteringen på plats i Sverige och det är vi grymt glada för. Vi ville att paketen som vi skickar smyckena i skulle vara genuina och kännas naturliga. Vi beställde kartonger och fina papper från Sverige. Vi ordnade med små kort med några ord till kunden som vi skickar med i kartongen. Vi har en kille som bor nära oss i Canggu och som hjälper oss med allt möjligt. Dessutom är han superduktig. Först ordnade han stämplar, sedan gjorde han små tygpåsar till smyckena och de här riktigt snygga tygpåsarna. Allt är handgjort och i naturmaterial.
När man hållit på med en uppstart i ett par veckor så inser man hur otroligt lång allting tar. Många moment har vi gjort om flera gånger, modifierat, reviderat och förfinat. Varje process har vi gått igenom massor av gånger för att hitta det optimala budskapet eller arbetssättet. Även om det inte känns speciellt lean att göra om vissa moment så blir allting hela tiden bättre och det är precis det som är grejen.
Efter första mötet fick vi plötsligt väldigt mycket att göra. Niclas kom på namnet Wonders of Bali och vi började leta efter en lämplig logga som vi till slut hittade på 99designs. Vi undersökte olika plattformar för webshopar och valde Tictail. Vi gillar att Tictail är så enkel att jobba med även om det fortfarande finns en hel del begränsningar i systemet.
Vi fick produktkatalogen från House of Alaia och började gå igenom den för att välja ut vår första kollektion. När vi hade gått igenom den om och om igen bad vi två kära vänner ta en titt och komma med feedback om vilka smycken de gillade. Det visade sig att vi hade ganska så gemensam syn på urvalet (tack igen för hjälpen Linn och Elin!). Hur valde vi då ut första kollektionen? Ett mått magkänsla, ett mått objektiv analys och ett mått businessmind. Vi måste förstås tycka om alla smyckena men vi måste också tro på att våra kunder kommer gilla dem minst lika mycket. Det var också viktigt för oss att välja ut en kollektion som passade ihop och där det var lätt att se en röd tråd. Vi ville inte att produkterna skulle spreta för mycket åt olika håll.
En utmaning var att sätta ihop smyckena utifrån olika komponenter. Brons eller silver? Hur långa halsband? Till exempel kan våra halsband sättas ihop på en rad olika sätt och vi fick ta ställning till varje del. Att välja färg på tofsarna till våra malas var nästan det svåraste. Färgerna vi valde står för olika chakran som tillsammans med symbolerna på mynten skapar väldigt fina budskap. På armbanden ville vi hålla oss till naturfärger men vi ville samtidigt att de skulle passa ihop med de olika mynten i brons och silver. En annan utmaning var att försöka välja ut hur många av varje produkt vi skulle beställa. Och vilka storlekar på ringarna skulle vi välja? Hur stor är storlek 7 och 8 och vilken storlek är vanligast? Det hade vi ingen aning om innan vi började med det här.
Vi funderade förstås mycket kring finansieringen och diskuterade hur mycket pengar vi själva var beredda att investera i projektet. Vi bestämde oss sedan för att göra Wonders of Bali till dotterbolag till Niclas andra företag NTTP (snart Redeab) och kunde därigenom finansiera den första kollektionen. Intäkterna från första kollektionen kommer gå till att investera i nästa kollektion. Kopplat till det var en viktig fråga hur mycket smyckena skulle kosta.
Vi gjorde till slut en order på 195 smycken. Nea och hennes fantastiskt duktiga indonesiska team satte genast igång att tillverka smyckena. Vi fick sedan leveranser i små batcher, mest för att vi ville ha det så så att vi kunde arbeta löpande med att sätta upp webshopen. Vid varje leverans gick vi noggrant igenom varje smycke och de som vi inte tyckte höll måttet skickade vi tillbaka för korrigeringar. Vi kände redan från början att vi ville stå på oss och visa att vi inte accepterade några defekter, hur små de än var. Nog för att smyckena är handgjorda och de inte ser riktigt likadana ut men vi ville försäkra oss om att våra kunder bara köper perfekta smycken.
Parallellt som vi jobbade med leveranserna så var det väldigt många strategiska frågor att diskutera. Vilket budskap ska Wonders of Bali förmedla? Varför är vårt varumärke unikt? Hur vill vi att kunderna ska uppskatta våra smycken? Vilka kommunikationskanaler ska vi använda? Vi gjorde en affärsplan och marknadsplan vilket var ett riktigt bra sätt för att få tankarna att klarna. Sedan första versionen har vi reviderat den två gånger och vi kommer fortsätta revidera affärsplanen en gång i månaden. Vi ordnade också med Facebooksida, Instagramkonto och Pinterestprofil. Vi tittade en hel del på vad andra webshopar och bolag gjort och fick mycket inspiration till hur vi kunde utveckla både webshopen och vårt arbete. Det är ett väldigt bra tips faktiskt, titta på vad andra har gjort och bli bättre på det du gör.
En annan liten men viktig sak som vi lagt mycket tid på har varit frakt. Vi har förstås tittat lite närmare på kostnader för frakter från Bali. Vi har även tittat på svenska tullregler och skatter. Men förutom det så har vi jobbat med våra egna frakter. Vi diskuterade först hur vi skulle skicka smyckena till kunderna i Sverige. Hur skulle vi packa dem, vem skulle göra det, vilket budskap ville vi förmedla i samband med frakten hem till kunden? Vi började med att ta in Niclas bror som partner i bolaget som kommer sköta all hanteringen på plats i Sverige och det är vi grymt glada för. Vi ville att paketen som vi skickar smyckena i skulle vara genuina och kännas naturliga. Vi beställde kartonger och fina papper från Sverige. Vi ordnade med små kort med några ord till kunden som vi skickar med i kartongen. Vi har en kille som bor nära oss i Canggu och som hjälper oss med allt möjligt. Dessutom är han superduktig. Först ordnade han stämplar, sedan gjorde han små tygpåsar till smyckena och de här riktigt snygga tygpåsarna. Allt är handgjort och i naturmaterial.
När man hållit på med en uppstart i ett par veckor så inser man hur otroligt lång allting tar. Många moment har vi gjort om flera gånger, modifierat, reviderat och förfinat. Varje process har vi gått igenom massor av gånger för att hitta det optimala budskapet eller arbetssättet. Även om det inte känns speciellt lean att göra om vissa moment så blir allting hela tiden bättre och det är precis det som är grejen.
Hur mycket jobbar vi då? Vi kan väl säga så här, en vanlig dag börjar med yoga i trädgården, frukost och läsa nyheter. Sen åker vi iväg till något av våra stammisställen och jobbar mellan 10 och 14 ungefär. Hem, chilla en stund, sola lite, lyssna på en podd eller åka till stranden beroende på vad vi känner för. Oftast jobbar vi ett par timmar till på eftermiddag och/eller på kvällen. När vi har haft mycket att göra med bl.a. uppladdning av bilder i webshopen så har vi jobbat väldigt många timmar varje dag. När vi inte jobbar i form av att vi sitter framför våra datorer så kan vi inte låta bli att bolla idéer, komma på nya formuleringar och hitta förbättringspotentialer. Vi tror att ni fattar att vi har grymt kul under tiden!
Nu filar vi på det sista inför lanseringen av webshopen, skriver marknadsföringsmaterial och dubbelkollar allt både två och tre gånger. På midsommarafton händer det, då går det att handla smycken från Wonders of Bali. Inte nog med det, vi flyger till Sverige på onsdag och har ingen aning om hur vi ska få med oss all packning hem, men det ordnar sig nog!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar