måndag 11 april 2016

Bröllop på Bali: från dröm till verklighet

Många drömmer om att gifta sig på Bali. Nu när vi precis har gjort det så har vi massor av bra tips att dela med oss utav. Om ni som läser detta har frågor så är ni varmt välkommen att skicka ett mejl till oss: fundin.emma@gmail.com 

För det första, ett Balibröllop behöver absolut inte vara dyrt. För det andra, ni behöver absolut inte anlita en wedding planner - det är enkelt (och mycket billigare) att göra allting själv. För det tredje, ta chansen att uppleva någonting alldeles fantastiskt tillsammans med dina nära och kära.


Vårt koncept var One Week Wedding. Alltså en hel vecka fylld av härliga aktiviteter och happenings tillsammans med våra gäster. Inspirationen till OWW var "det stela bröllopet" där gästerna inte känner varandra och där ingen egentligen kommer till sin rätt. Vi ville istället sammanföra nära och kära - vår nya familj - för att umgås och lära känna varandra i flera dagar före bröllopsfesten. Vi ville ha en fantastisk bröllopsfest där alla känner alla och där alla har någonting att prata om. Och det var precis så det blev. En riktigt härlig vecka som avslutades med en varm och kärleksfull bröllopsfest. Lägg därtill att vi befann oss på Bali - i solen och värmen, där livet är enkelt och bekymmersfritt. Ni förstår ju att det blev succé!


Vi planerade hela vårt bröllop på Bali själva. Och nej, det var inte svårt. Bara tålamodsprövande. Eftersom att vi har bott på Bali länge så var det egentligen ingenting som förvånade oss men det gäller att alltid ha en plan B. Saker och ting går sällan som man tänkt sig här nere. Så här kommer våra bästa tips på hur ni planerar ert egna Balibröllop!


Ni behöver förstås börja med att fundera kring vilket typ av bröllop ni vill ha och hur stor er budget är. Vi bestämde oss för att bjuda på allt som hade med bröllopsfesten att göra och i övrigt fick gästerna betala resa, boende, mat och aktiviteter själv. Med en större budget så kan ni ta ut svängarna ännu mer än vad vi gjorde, och t.ex. bjuda gästerna på fler utav aktiviteterna.


Bestäm en plats för firandet. Det ska förstås vara en plats som ni tycker om, men också en plats där det finns hotell för gästerna att bo, nära till bra restauranger och en härlig plats för bröllopsfesten. Eftersom vi har bott i Canggu (västra Bali) till och från i ett års tid så var vårt val enkelt, och Canggu uppfyllde dessutom alla våra tillgänglighetskrav, för att gästerna skulle ha det så bra som möjligt.


Vi bestämde oss för att bjuda alla nära och kära som vi tyckte var sköna och som vi ville skulle komma och förgylla vår bröllopsvecka. Vissa utav gästerna hade vi bara träffat ett par gånger men vi ville verkligen att de skulle få möjlighet att dela upplevelsen med oss. Så tänk utanför boxen - och var beredd på att bli överraskad. Det är inte alls säkert att de ni tror ska komma verkligen gör det. 

Var smart när ni väljer datum för ditt Balibröllop. Vi bestämde oss för att ha vår vecka under påsken för att gästerna bara skulle behöva ta ett fåtal semesterdagar - och därmed öka sannolikheten för att fler skulle kunna komma. Ha också koll på när det är högsäsong, regnsäsong, viktiga högtider osv.



Ha två OSA-datum. Vi skickade ut inbjudningarna i juni och bröllopsveckan skulle starta 20 mars. Det första var i augusti och då ville vi få en första hint om hur många som skulle komma. Gästerna kunde svara JA, NEJ eller KANSKE. Efter första OSA-datumet så gjorde vi också en sannolikhetsberäkning i Excel för att kunna hålla koll på hur många vi verkligen trodde skulle komma. Det andra OSA-datumet var i januari och då behövde vi ett definitivt svar från gästerna huruvida de skulle komma. Vid det här laget hade förstås merparten redan bokat sina flygbiljetter. Var dock beredd på sena förändringar, och be att få bekräfta antalet gäster till bokade aktiviteter så sent som möjligt.

Lägg inga onödiga pengar på inbjudningarna. Vi gjorde en metallbricka (med magnet på baksidan) som ledde till vår hemsida. Vi hade också låtit tillverka egna kuvert på Bali som vi skickade brickorna i (för ca 100 kronor) vilket gav en personlig touch. Var beredd på att det tar tid att leta upp alla gästers adresser - och att portot i Sverige är ganska dyrt. Vår metallbricka vägde lite för mycket så vi var tvungna att ha två frimärken på varje kuvert vilket totalt kostade oss över 1000 kronor. Så vårt tips är att säkerställa att inbjudan bara kräver ett frimärke. Om ni ska skicka inbjudningar till utlandet krävs minst två frimärken. 


Beroende på hur ni lägger upp din inbjudan så behöver ni göra en hemsida med all nödvändig information till de inbjudna gästerna. Det går liksom inte att skicka ut hela inbjudan med all information på papper, eftersom ni kommer behöva göra många uppdateringar. Så gör en enkel hemsida, vi gjorde vår i Blogger (alltså som en blogg) men ni kan också göra en i t.ex. Wix. Vår hemsida innehöll förstås en mer omfattande inbjudan, med tanke på att gästerna bara fått en metallbricka. Sidan innehöll även information om Canggu, varför vi ville ha vårt bröllop där, våra tankar kring konceptet OWW, gästlista, information om förberedelser och packning, information om hur gästerna kunde boka sina flygresor, information om hur gästerna kunde boka sitt hotell, FAQ, information om prisläget i Canggu, härliga bilder, utflyktstips och information om vart vi skulle resa efter bröllopsveckan (honeymoon). Vi gjorde också en egen karta över Canggu så att gästerna kunde orientera sig och se var de kunde boka sitt hotell. Vi lade även in utflyktstips i kartan. 

Gör en Facebookgrupp med alla de gäster som svarat JA eller KANSKE på inbjudan. I gruppen kunde vi hålla alla uppdaterade om planeringen och när någonting uppdaterats på hemsidan. Efter andra OSA-datumet använde vi bara FB-gruppen för att kommunicera med gästerna. FB-gruppen blev också ett jättebra sätt för gästerna att interagera med varandra redan före bröllopsveckan. 

Gör en Messengergrupp. Inför att gästerna skulle anlända till Bali gjorde vi en Messengergrupp så att alla gäster kunde hålla kontakt med varandra under bröllopsveckan, och där vi snabbt skulle kunna meddela förändringar i schemat. Det var så otroligt roligt för direkt började gästerna dela med sig av förberedelser, bilder från resan till Bali och en riktigt härlig atmosfär skapades i gruppen redan på förhand. Och gruppen lever kvar fortfarande! 



Gör ett start-kit. Vi har en fixarkille här i Canggu som har hjälpt oss med allt möjligt till våra företag såsom tygpåsar, stämplar och klistermärken. Till bröllopet fick han (förutom kuverten till inbjudningarna) göra tygpåsar och ölkylare som gästerna fick ta med sig hem. Inför att gästerna anlände till Canggu hade vi lämnat tygpåse med varsitt start-kit på respektive hotell. I start-kitet fanns det slutgiltiga schemat för bröllopsveckan, information om bröllopsvillan, handgjord karta över Canggu, telefonnummer, presentation av gästerna, penna och StopCold (mirakeltabletter mot förkylning). Vår utgångspunkt var att gästerna inte skulle ha någonting att oroa sig för och att de skulle få så mycket information som möjligt för att själva kunna ha koll på läget.



Bestäm hur ni vill gifta er. Vi hyrde en stor villa där vi bodde med ett gäng vänner under hela veckan och där vi även hade bröllopet och festen. Ni kan också bo på hotell under veckan och ha bröllopet och festen i en villa som ni hyr bara för det ändamålet. Ni kan förstås också ha bröllopet och festen på en restaurang. Gör det som passar dig bäst.


Viktigt att tänka på vad gäller bröllopet och festen på Bali
  • Ni måste ha godkännande från banjaren att ha bröllop/fest i en villa. Ni betalar 50.000 Rp (ca 30 kronor) för varje gäst på bröllopet. Banjaren kommer även skicka ett par säkerhetsvakter (egentligen helt onödigt) för att hålla koll på festligheterna. Prata med värden som ni hyr villan av. Vi fick t.ex. hjälp av vår värd att ordna allting med banjaren (smidigt eftersom att de inte alltid pratar så bra engelska). Det går förstås att sköta allt det själv också.
  • Se till att få godkännande innan ni planerar att ha fyrverkerier på bröllopet.
  • Bröllop på stranden godkänns i regel endast om ni hyr en villa som ligger precis vid stranden. Detsamma gäller om ni vill ha festen på stranden. Då kommer ni troligen få betala extra till banjaren.
  • Det går inte att gifta sig på Bali och få äktenskapet att gälla i Sverige. Ni behöver antingen ordna det hemma före eller efter resan, alternativt på en ambassad eller svensk kyrka ute i världen. Vi hade en balinesisk blessing ceremony som var otroligt vacker och som vi verkligen kan rekommendera. Vår villavärd hjälpte oss att komma i kontakt med prästen och boka till bröllopet. Vi betalade 1.500.000 Rp. för ceremonin (ca 1000 kronor). Det går förstås också att planera en helt egen ceremoni och kanske till och med bli välsignad av en vän eller familjemedlem

Tänk på mat. En vän till oss som är kock stod för all planering (vi hade delegerat allt ansvar till honom) och han hade i sin tur två kockar som lagade all mat, en servitris som skötte all servering och en bartender som gjorde drinkar. Vi hade ingen sittande middag utan mer utav ett cocktailparty med "finger food". Vi beställde själva citronpajer (se bild nedan) och macarons från ett bageri i Canggu som levererade direkt till villan. Vår vän gjorde sitt jobb gratis och övriga personalen betalade vi 1.250.000 Rp. för (ca 800 kronor). Ett annat bra tips är att använda sig av catering och hyra in personal från restaurangen, blir såklart lite dyrare men absolut vara en bra grej.


Tänk på dryck. Det finns ett stort problem med Bali och det är att alkohol är väldigt dyrt. Den billigaste flaskan vin här (som är lokalt surt vin) kostar ca 100 kronor och för en flaska italienskt så får ni betala motsvarande ett par hundra svenska kronor. Vi löste det genom att be alla gästerna (istället för bröllopspresenter) ta med antingen Virtuous Vodka eller valfritt bubbel. Tänk bara på att man får föra in max 1 liter alkohol in i Indonesien. Öl och läsk däremot är det helt okej pris på, så köp antingen in det själv eller beställ en ölleverans. Kom ihåg att köpa in ordentligt med is!


Gör ett grymt schema till bröllopsveckan. Vi ville ha en vecka med sköna aktiviteter, avslappnat "häng", härliga middagar, ledig tid och några överraskningar. En skön mix helt enkelt. Vi tyckte att vi lyckades riktigt bra. Det viktigaste är att ni sätter ihop ett schema som ni gillar och som ni tror passar era gäster. Tänk inte på vad som är jobbigt att ordna för allting går att ordna på Bali. Här är några av aktiviteterna under vår bröllopsvecka:

Dag 1 - välkomstlunch på LaCalita, poolparty och happy hour på Deus.
Dag 2 - strandtävlingar, moppetur runt Canggu och landskamp i fotboll Sverige-Indonesien.
Dag 3 - utflykt till Ubud med besök i Monkey Forest, shopping och fika. Eftermiddagen spenderade vi på Jungle Fish.
Dag 4 - Golftävling. Boy's Night och Ladies Night.
Dag 5 - Rehersal Dinner på Barbacoa.
Dag 6 - Bröllop och fest.
Dag 7 - Påsklunch med supergoda rester från bröllopsfesten. En sista solnedgång tillsammans på stranden.
Dag 8 - avfärd till Giliöarna för många utav gästerna medan andra påbörjade sin hemresa till Sverige.


Köp och ordna så mycket som möjligt på Bali men säg aldrig att ni ska ha det till ett bröllop. Då dubblas (minst) priset direkt. Om ni ska boka en håruppsättning (min kostade 150 kronor) säg att ni ska på fest (om de ens undrar). Åk till en lokal blomsterhandel och köp blommorna där (vi betalade 250 kronor). Sätt ihop en egen bukett tillsammans med några vänner och spara massor av pengar. Åk till en partybutik och köp allt ni behöver till festen där. De lokala supermarkets har enorma utbud av (papp)tallrikar, bestick, sugrör osv. som ni kan komma att behöva till festen. Skriv ut alla papper ni behöver på någon av alla de Photo Copy-ställen som ligger längs vägarna. Åk till en tygmarknad, köp vackra tyger och sy upp bröllopskläderna hos en lokal skräddare för bara ett par hundra kronor. Vi rekommenderar Lucy's Batik i Seminyak där vi har sytt upp kläder flera gånger.




Och ett helt gäng med värdefulla tips!
  • Ni kan få allting ordnat på Bali men var beredd på att ni måste göra jobbet själva. Oftast tar det bara ett par dagar att få någonting fixat MEN det kan behöva göras om två gånger, så var inte ute i sista stund. 
  • Dubbelkolla allt - flera gånger. Bara för att ni har bokat en transport eller en hemleverans betyder inte att det kommer hända. Sköt all kommunikation på mejl så att ni har bevis på vad ni har kommit överens om.
  • Gör förfrågningar på diverse Bali-forum på Facebook när ni undrar någonting. Det var så vi hittade chaufförer som skulle hämta upp gästerna på flygplatsen och det var så vi kom i kontakt med företaget som hyrde ut glas till bröllopsfesten. Lär och få tips utav andra!
  • Gör ett körschema till bröllopsfesten och se till att ett par andra huvudpersoner har koll på vad som ska hända.
  • Ta hjälp av en eller ett par vänner som håller koll på schemat under bröllopsdagen, så att allt flyter på som ni har tänkt. Delegera till en vän att hålla välkomsttal, låt en annan ha koll på musiken och låt en tredje se till att alla får sin välkomstdrink när de kommer till bröllopsfesten. Många gillar att hjälpa till så låt dem göra det!
  • Rengör era ringar hos House of Alaia före bröllopet. De kommer bli som nya. 
  • Välj bröllopsfotograf med omsorg. De etablerade fotograferna, och expats boende på Bali, tar vanligen över 10000 kronor för ett par timmars fotografering. Om ni väljer en av många oerhört duktiga locals, som vi gjorde, så landar ni kanske på ett par tusen kronor för hela bröllopsdagen. Här hittar ni vår fotograf Arief.
  • Be en (eller flera) vän som är duktig på att fotografera att dokumentera allt kul som händer under veckan. Vi kan lova att ni inte kommer hinna ta många egna bilder.
  • Se till att ALLT är färdigplanerat innan veckan börjar. Det kommer ändå dyka upp småsaker som ni måste ordna med under veckans gång.
  • Släpp kontrollen om detaljerna. Ni behöver inte planera allt in i minsta detalj. Så länge ni har koll på helheten så ordnar sig resten.
  • Det går utan problem att planera stora delar utav Balibröllopet från Sverige. Vi skulle rekommendera att ni är på plats 2-3 månader före bröllopet för att sy ihop allt - och hinna njuta av Bali innan gästerna kommer.
  • Sätt ihop en mapp i Drive, Dropbox eller liknande där ni delar på alla dokument som ni kommer behöva skapa för bröllopet. Gästlistor, budgetar, schema för veckan, bilder, underlag till hemsidan, underlag till all information som gästerna ska få osv osv. Det kommer bli många dokument!
  • Dela upp bröllopsplaneringen mellan er så att ni ansvarar för det som respektive person är bäst på. En ska inte göra allt, då är det ingen teamwork.
  • Stäm hela tiden av er budget så att ni vet hur ni ligger till. Vi upptäckte med tiden att många saker blev billigare än vad vi hade tänkt, men det kan likväl vara det motsatta och då vill man upptäcka det i tid.
  • Vi bjöd med våra nära och kära till Gili Air efter bröllopsveckan för att fira vår "honeymoon" tillsammans med oss. Ni kanske inte vill göra det, men i vilket fall så är det ett måste att planera in åtminstone ett par dagar ledigt efter bröllopsveckan. Ni kommer behöva det!!!
  • NJUT!

Som ni kanske förstår så har vi massor av fler tips att dela med oss utav, så om ni har specifika frågor så skicka ett mejl till oss på fundin.emma@gmail.com Om ni vill veta mer om Canggu, läs vår guide här.


2 kommentarer:

  1. en fråga hur mycket landade ert bröllop på ? och hur många gäster ungefär ?:)

    SvaraRadera